[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
درباره پژوهشکده::
حوزه های تخصصی فعالیت ::
گروه های پژوهشی::
مراکز خدمات تخصصی::
نشریات علمی ـ پژوهشی ::
اخبار::
::
معرفی محصولات و خدمات ویژه
 
 
  
 
 

 
 
..
کانال پروهشکده

..
جذب کارآموز

   AWT IMAGE

..
متقاضیان همکاری

AWT IMAGE

..
پایگاه های مرتبط

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: مصاحبه با مدیر محترم مرکز مهندسی و ساخت جاذب ها و کاتالیست ها ::
 | تاریخ ارسال: 1398/5/23 | 
در آستانه سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی و به بهانه ساخت واحد تولید کاتالیست HDS  (نفتا) اکسترود با ظرفیت ۱تن در روز"، مصاحبه ای با سرکارخانم مهندس شهیدیان، مجری این طرح انجام شد.
 
- سرکارخانم مهندس شهیدیان لطفا در مورد طرح‌ تحقیقاتی اجرا شده توضیح دهید.
با سلام و عرض تبریک به مناسبت  فرارسیدن سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی.
بیش از ۱۰۰ نوع کاتالیست در کشور مصرف می­شود که در این میان ۴۰ مورد در رده پرمصرف­ترین­ها قرار گرفته و این درحالی­ست که همه کاتالیست­ها نیاز به پایه دارند. قیمت هر کیلوگرم کاتالیست بین ۱۰ تا ۵۰۰ دلار می­باشد. با وجود منابع آلومینایی با خلوص بالا در داخل کشور، این امکان را فراهم می­سازد تا نسبت به تهیه و تولید مواد اولیه مصرفی در ساخت پایه کاتالیست­ها با استفاده از منابع آلومینایی داخلی، گامی اساسی در تکمیل زنجیره ساخت و بومی­سازی تولید کاتالیست برداشته شود. لذا ساخت آن در داخل کشور و با تکیه بر دانش و فن متخصصان ایرانی ضروری می­باشد. تجهیزات تهیه این کاتالیست قابل ساخت و دانش فنی قابل توسعه برای سایر کاتالیست­ها می­باشد
در این طرح با استفاده از هیدروژن و کاتالیست مناسب ترکیبات گوگردی و ازته حذف شده و همچنین الفین ها و آروماتیک های موجود در خوراک اشباع می‌گردند. این فرآیند جهت تصفیه انواع برش‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید، گازوئیل و برش‌های سنگین تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. حذف گوگرد موجود در نفت خام و یا برش‌های تولید شده در حین عملیات پالایشی یک مسئله مهم در صنایع نفت و وابسته به آن است.
طرح فوق در تاریخ ۲۷/۱۰/۹۷ با کارفرمایی مرکز تحقیقات کاربرد مواد معدنی غرب کشور شروع شده و در حال انجام است.
 
- لطفا در مورد اهمیت این طرح توضیح دهید. اجرای این طرح چه تاثیری در حل مشکلات صنعتی  کشور دارد؟
کاتالیستHDS  یکی از مهمترین کاتالیست­های مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی می­باشد که در کشور ما به دلیل بالا بودن میزان گوگرد موجود در نفت استخراج شده از اهمیت بسزایی برخوردار است. لازم به ذکر است که از آنجاکه کاتالیست­های پایه آلومینا از نظر خواص پایه (اندازه حفره، سطح فعال و ...) دارای تفاوتهایی با هم هستند، واحد نیمه صنعتی هدف این پروژه به گونه ای طراحی و ساخته خواهد شد که با اعمال تغییرات اندک قابل توسعه برای تولید انواع پایه های آلومینایی و حتی پایه­های آلومینوسیلیکا هم باشد.
در حال حاضر حدود ۸۰۰۸ تن  کاتالیست­های بر پایه آلومینا در سال در واحدهای پتروشیمی و پالایش و گاز مورد مصرف قرار می­گیرد که ۸۱% از این میزان ، کاتالیست­هایی هستند که به صورت  مشترک در واحدهای  پتروشیمی، پالایش و گاز مورد مصرف قرار می­گیرند
با مراجعه به وبگاه تولیدکنندگان داخلی وزارت صنایع و معادن و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، هیچ تولیدکننده­ی داخلی جهت این محصول ثبت نشده است. همچنین با مکاتباتی که با شرکت پالایش و پخش فراورده­های نفتی صورت پذیرفته است؛ تمامی نیاز مصرفی پالایشگاه­های نفتی کشور از کشورهای خارجی، تأمین می­شده است که طی چند سال اخیر، به دلیل تحریم­ها، خرید محصول با مشکلات عمده­ای مواجه بوده است. ماده اولیه مهمی که برای ساخت پایه در این طرح استفاده می­شود ماده بوهمیت می­باشد که درکارخانه بوهمیت آذرشهر تولید می­شود. این واحد نیز در همان مکان با همکاری پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی در حال احداث می­باشد. همچنین تمامی مواد اولیه مصرفی در داخل موجود می­باشد و تمامی تجهیزات برای احداث و راه­اندازی واحد در داخل ساخته می­شوند.
 
- اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید
از آنجاکه میزان مصرف کاتالیست HDS نفتا، در کشور برای هر دوره ۴۰۰ تن و قیمت هر کیلو آن به طور متوسط۲۰ یورو می­باشد. این کاتالیست­ها از خارج از کشور تهیه می­شوند وجزء کالاهای استراتژیک می باشند. درحال حاضر تولید کننده داخلی برای تولید کاتالیست  اکسترود در کشور وجود ندارد. و از آنجا که به دلیل اعمال تحریم­ها در مورد مواد مورد استفاده در صنایع نفتی همواره با خطر عدم دسترسی به کاتالیست وارداتی مواجه هستیم و از طرفی قیمت کاتالیست وارداتی به مراتب بیشتر از قیمت تمام شده کاتالیست ساخت داخل است، لذا لزوم توجه به بومی­سازی این ماده مهم و ضروری است و حمایت همه جانبه شرکت های دولتی را میطلبد.
پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی در حال حاضر توانایی طراحی، ساخت و راه‌اندازی واحدهای تولید انواع پایه کاتالیسـت آلومینا، سیـلیکا و سیلیکا آلـومـینایـی؛ طراحی، ساخت و راه‌اندازی واحدهای تولید جاذب‌های جامد؛ طراحی، ساخت و راه‌اندازی واحد‌های تولید انواع کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش؛بازیابی کاتالیست‌های مستعمل و همچنین دادن مشـاوره فنـی و تخصـصـی و بهـینـه‌سـازی فـرایندهای سـاخت انـواع جــاذب ها و کـاتـالیسـت‌ها،مشـاوره فنـی و تخصـصـی برای تعیین مشخصات و ارزیابی عملکرد کاتالیست‌ها و در نهایت انجام خدمات تخصصی آنالیز خصوصیات فیزیکی و شیمیایی جاذب ها، کاتالیست ها، مواد نانوساختار و متخلخل را دارد و برای انجام همه آنها اعلام آمادگی می‌کند.
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 3439 بار   |   دفعات چاپ: 535 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران Iranian Institute of Research & Development in Chemical Industries
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4657